Monday, October 25, 2010

Tauhid Rububiyyah dan Tauhid Uluhiyyah

Sebagai menjawab soalan salah seorang yang bertanya, di sini saya huraikan secara ringkas tentang Tauhid Rububiyyah dan bezanya dengan Tauhid Uluhiyyah

Tauhid Rububiyyah: percaya bahawa Allah yang mencipta alam ini, mentadbir dan memilikinya, memberi rezeki. Tauhid ini ada pada semua orang Islam dan bukan Islam. Cuma orang kafir ada yang sombong tidak mahu mengakuinya.

Tauhid Uluhiyyah:percaya bahawa Allah sahaja yang berhak disembah. Ini yang membezakan orang kafir dan orang Islam. Sebagai Muslim kita menyerahkan segala ketaatan dan ibadah kita pada Allah, tiada yang lain. Berbeza dengan orng kafir yang menyembah selain dari Allah seperti berhala, dewa atau selainnya.

Satu lagi tauhid adalah, Tauhid Asma' Was sifat: percaya pada nama-nama Allah dan sifat2. contoh, Allah Maha Tahu, Maha melihat

5 comments:

  1. terima kasih atas penerangan ustazah.......

    ReplyDelete
  2. slm, tmpg tny ustzh, sy keliru knp tauhid itu dipecah-pecahkan (uluhiyyah dan rububiyyah). bagaimana org kafir yg mensyirikkan Allah juga boleh dikatakan bertauhid. bkn ke tauhid itu bermakna tunggal(menunggalkan Allah) sedangkan syirik membawa makna menyekutu/menduakn Allah? umpama kita kata " kayu itu pjg dan pendek", "dia itu rajin dan malas". bagaimana boleh ada dua perkara bertentangan pada satu2 perkara? ini mustahil pada akal.

    -mujahid-

    ReplyDelete
  3. Setelah membaca blog saudara, saya kira, As Sail 'aklamu min al-mas'ul tntg isu-isu berkaitan persoalan yg saudara bangkitkan. Apa pun, saya berminat utk membincangkan perkara ini kemudian apabila sy punya kelapangan.

    ReplyDelete